Den internasjonale skøddefestivalen

By 17. september 2017Øvelse

For de som ikke er kjent med terminologien, er en «skødd» den lyden man får i instrumentet når man er litt uheldig med ansatsen. På klarinett gir det seg for eksempel utslag i et katteskrik-liknende hyl, og er en lyd man normalt ikke ønsker å høre i musikken 🙂

Klarinett-skødd utført av katt

Klarinett-skødd – her utført av katt

Men vi får tro det var innsatsviljen som gjorde at dirigenten døpte tirsdagens øvelse «Den internasjonale skøddefestivalen». Blå Grotte er opptatt for tiden, så vi har midlertidig flyttet til Cicignon Skole hvor vi jobber ufortrødent videre med det svært krevende programmet til konserten 29. oktober. Og til tross for en og annen lyd fra dyreriket, hører vi tendenser til noe som kan bli riktig så fint. Torstein Aagaard-Nilsens verk «Labyrinth» (som selv ikke komponisten har hørt) er på fin vei framover, og det samme er Egil Hovlands to superklassikere «Festival Overture» og «Fanfare and Choral».

Return of the Jedi!

Til vår store glede har nå også pauke-Jedi Terje Fagerås returnert til slagverket. Det er en ekstremt kjærkommen forsterkning i en gruppe som er litt for tynt bemannet for det programmet vi legger opp til i år. Spesielt gledelig er det at han også har tatt med slagverkssønnen Tobias som skal være med oss på julekonserten litt senere i år. Her skal også eufonist Morten Nybøles sønn Teodor være med i slagverket, så det ser vi veldig fram til. Begge disse guttene ligger for tiden i hardtrening hos oss under Stabsmusikkens slagverker Cathrine Nyheims kyndige hånd.

Vi har også gleden av å ha med Andreas Losiewicz, som ellers spiller i Sarpsborg Janitsjar, med i slagverksrekka på oktoberkonserten.

Fra øvelsen på Cicignon Skole

Fra Den internasjonale skøddefestivalen på Cicignon Skole

Leave a Reply