Den internasjonale skøddefestivalen

By | Øvelse | No Comments

For de som ikke er kjent med terminologien, er en «skødd» den lyden man får i instrumentet når man er litt uheldig med ansatsen. På klarinett gir det seg for eksempel utslag i et katteskrik-liknende hyl, og er en lyd man normalt ikke ønsker å høre i musikken 🙂

Klarinett-skødd utført av katt

Klarinett-skødd – her utført av katt

Men vi får tro det var innsatsviljen som gjorde at dirigenten døpte tirsdagens øvelse «Den internasjonale skøddefestivalen». Blå Grotte er opptatt for tiden, så vi har midlertidig flyttet til Cicignon Skole hvor vi jobber ufortrødent videre med det svært krevende programmet til konserten 29. oktober. Og til tross for en og annen lyd fra dyreriket, hører vi tendenser til noe som kan bli riktig så fint. Torstein Aagaard-Nilsens verk «Labyrinth» (som selv ikke komponisten har hørt) er på fin vei framover, og det samme er Egil Hovlands to superklassikere «Festival Overture» og «Fanfare and Choral».

Return of the Jedi!

Til vår store glede har nå også pauke-Jedi Terje Fagerås returnert til slagverket. Det er en ekstremt kjærkommen forsterkning i en gruppe som er litt for tynt bemannet for det programmet vi legger opp til i år. Spesielt gledelig er det at han også har tatt med slagverkssønnen Tobias som skal være med oss på julekonserten litt senere i år. Her skal også eufonist Morten Nybøles sønn Teodor være med i slagverket, så det ser vi veldig fram til. Begge disse guttene ligger for tiden i hardtrening hos oss under Stabsmusikkens slagverker Cathrine Nyheims kyndige hånd.

Vi har også gleden av å ha med Andreas Losiewicz, som ellers spiller i Sarpsborg Janitsjar, med i slagverksrekka på oktoberkonserten.

Fra øvelsen på Cicignon Skole

Fra Den internasjonale skøddefestivalen på Cicignon Skole

Pål Magnussen som vikardirigent

By | Øvelse | No Comments
Pål Magnussen i Blå Grotte

Pål Magnussen i Blå Grotte

Da dirigent Frode var bortreist i jobbsammenheng, hadde vi besøk av Pål Magnussen på tirsdagens øvelse. Etter den sedvanlige oppvarmingen, ga vi oss i kast med Frank Nordensten sin marsj «Please shut up!» som skal framføres på konserten 29. oktober. Denne marsjen jobbet vi grundig med fram til pause før vi avsluttet kvelden med Festival Overture (Hovland) og Sigurd Sjøbergs Frihetsmarsj.

Det var en fin øvelse, i den grad det er mulig uten slagverk – bra frammøte, krevende musikk og en inspirerende dirigent.

En stille sensasjon

By | Øvelse | No Comments
Stille utenfor Blå Grotte

Stille utenfor Blå Grotte

Premiere for oss selv

Det var lite på utsiden av Blå Grotte som bar bud om den lille sensasjonen som foregikk på innsiden. I går kveld var det nemlig første gang «Labyrinth» av Torstein Aagard-Nilsen ble blåst til liv av et musikkorps. Som vi har nevnt flere ganger, er dette et helt nykomponert verk som skal urframføres av oss under 450-årsjubileet til Fredrikstad på en konsert 29. oktober. Aagaard-Nilsen skriver at «Labyrinth er et nettverk av sitat mikset med mitt eget materiale», og består blant annet av salmer, trommesoloer, rytmer og Morse-koder (!) Vi skal overlate til lytterne å forsøke å finne ut hva morsekodene sier, men særdeles interessant skal det bli (for ikke å snakke om utfordrende!)

Medlemmer returnerer

Ellers var det som vanlig en hyggelig kveld i Fredrikstad i går, med god stemning på øvelsen. Klarinettene tjuvstartet øvelsen kl 18, og til vår store glede kan vi også ønske Iren Fagerås tilbake i denne gruppa 🙂 Vi teller dermed 54 aktive medlemmer, men vi tar gjerne imot enda flere!

Vi er i gang igjen!

By | Øvelse | No Comments

Brutal start

Egil Hovland

Egil Hovland

Etter en deilig og avslappende sommerferie, var det full fres igjen i Blå Grotte på tirsdag. Og det er ikke småtteri vi gir oss i kast med denne høsten: Ikke mindre enn tre verker på NM-nivå skal framføres allerede 29. oktober, så her er det ingen tid å miste. Vi begynte forsiktig med et par salmer før vi åpnet sesongen med Egil Hovlands mesterverk «Fanfare and Choral», et verk som vi har vært borti et par ganger før. Etter pause jobbet vi med Festival Overture av samme komponist. Det er ingen tvil om at disse stykkene har nok utfordringer å by på for noen og enhver, så her er det bare å legge seg i selen.

Neste uke blir det jobbing med Torstein Aagaard-Nilsen sitt helt nye verk «Labyrinth for Symphonic Band», og etter førsteinntrykket av notene å dømme, er det ikke mange som kommer til å kjede seg her heller 🙂

Nye og gamle medlemmer returnerer

Vi jobber ganske hardt med rekruttering og hvert eneste nye medlem er å regne som en liten seier. Denne gangen har vi gleden av å ønske Tonny Cathrine Prante velkommen til oss på fløyte! Vi håper hun kommer til å trives (dvs – det vet vi jo at hun vil 😉 ), og at hun får mange fine musikalske opplevelser sammen med oss.

Det er også veldig gledelig å kunne ønske Per Christian på Tuba og Vidar Rønning tilbake etter lengre tids permisjoner, og det sies også at det er enda flere medlemmer på vei!

Vi gleder oss stort til denne sesongen 🙂

Tragisk kjærlighet i Domkirken

By | Konsert | No Comments
Domkirken i Fredrikstad

Domkirken i Fredrikstad

Sesongavslutning med klassisk musikk

Sesongens siste konsert gikk av stabelen i Fredrikstad Domkirke på søndag. Vi har hatt lyst til å gjøre en konsert med klassisk repertoar en stund, og musikken til William Shakespeares tragedie «Romeo og Julie» sto høyt på ønskelisten. Klassisk musikk er ofte svært krevende, og Tchaikovskys og Prokofievs tolkninger av Shakespeare er ingen unntak. Disse verkene har nok gitt mang en Borgemusikant nok å stri med nå på forsommeren. Men som vi har funnet ut, er det bedre å ha noe å bryne seg på i denne kanskje litt motivasjonstunge vårperioden når været tør opp og hus-, hytte-, hage- og båtprosjektene står i kø. En oppmøteprosent på hele 89.8% hittil i år forteller vel at vi er på riktig vei. (For øvrig var vi ca 50 musikanter i aksjon i Domkirken denne søndagen)

I tillegg til de to klassiske verkene, spilte vi også musikk fra en litt mer moderne kjærlighetstragedie i form av et potpourri over Claude-Michel Schönberg og Alain Boublils musikal Miss Saigon. Denne musikalen ble skrevet i 1989 og skildrer en umulig romanse mellom en amerikansk soldat og en vietnamesisk kvinne under Vietnamkrigen. Ikke helt ulikt handlingen i Romeo og Julie, altså.

Flotte dansere og suveren konferansier

Sammen med oss denne kvelden, var dansere fra Dansefabrikken Fredrikstad som hadde satt dans til mye av musikken vi framførte. Det ble danset både under Romeo og Julie og Miss Saigon, koreografert av instruktørene Camilla Vogt Chylie og Connie Kjærnes. Dette var et særdeles hyggelig bekjentskap, og vi håper at vi kan gjøre flere prosjekter sammen med dem.

Konserten ble bundet sammen på en utsøkt måte av konferansier Elise Bellmann som også leste tekst til Romeo og Julie. Elise er datter av vår oboist Linda Bellmann og hun gjorde en meget god figur denne kvelden. Vi håper absolutt at vi får se henne igjen senere også!

Alt i alt er vi meget godt fornøyd med denne kvelden, og vi håper at vi også ga publikum en god og varm opplevelse i Fredrikstad Domkirke, til tross for et heller traurig «sommervær» på utsiden. Og med dette ønsker vi alle en riktig god sommer, så ses vi snart igjen til det som blir en usedvanlig spennende og innholdsrik 2017/2018-sesong!

Fotnote: Selv om Borgemusikken nå tar ferie, så fortsetter «bootleg-aktiviteten» gjennom sommeren i form av ensemblespill, gruppeøvelser og andre typer samspill i gruppenes egen regi. Hvem vet – kanskje vi får en konsert i løpet av sommeren også?